Het ministerie van Financiën heeft onlangs een internetconsultatie gehouden over de Fiscale Verzamelwet 2026. De voorgestelde Fiscale Verzamelwet 2026 bevat een uitbreiding van de publicatieverplichting voor ANBI’s (Algemeen Nut Beogende Instellingen).
De aanleiding voor dit voorstel zijn de aanbevelingen in het Rapport Toezicht op Algemeen Nut om 1) een digitaal portaal in te voeren én 2) om de het toezicht te verhogen en publicatieplicht af te dwingen.
Huidige verplichtingen
Sinds 1 januari 2014 zijn ANBI’s verplicht om (financiële) gegevens online te publiceren, bijvoorbeeld op hun eigen website of via een gezamenlijke website van een brancheorganisatie. Deze publicatieverplichting had tot doel om belastingbetalers, donateurs en begunstigden inzicht te geven in het functioneren van instelling en hoe men het beoogde algemeen belang doet dienen.
Per 1 januari 2021 zijn ‘grote’ ANBI’s verder verplicht om voor de publicatie van de gegevens, gebruik te maken van standaardformulieren, deze zijn te downloaden via de website van de Belastingdienst. Naast het standaardformulier voor algemene ANBI’s bestaan er voor bepaalde type instellingen specifieke standaardformulieren. Voor meer informatie, lees ons eerdere nieuwsbericht en de flyer bijgevoegd.
Voornemen tot uitbreiden verplichtingen per 2026
In het Belastingplan 2026 zal worden voorgesteld om de publicatieverplichting voor ANBI’s nog verder uit te breiden met twee digitale portals.
Portal 1 – Publiekelijke publicatie: Het consultatie wetsvoorstel bevat het voornemen om desbetreffende informatie voor het algemene publiek makkelijker vindbaar te maken. Dit zal één centraal digital portal zijn, waarin de informatie van alle Nederlandse ANBI’s vindbaar is.
Portal 2 – portal ANBI-Toezicht: Deze portal zou niet voor het algemene publiek toegankelijk zijn. Met deze portal moet het toezicht op ANBI’s door de Belastingdienst worden vereenvoudigd en gedigitaliseerd.
De potentiële overlap van informatie tussen deze twee portals en de informatie in (additioneel) moet worden aangeleverd in het portal ANBI-Toezicht is ons nog onduidelijk op basis van het voorstel en de memorie van toelichting. Wij verwachten hierover meer duidelijkheid te ontvangen in het proces tot definitief wetsvoorstel.
Reactie Nederlandse Orde Belastingadviseurs
De Nederlandse Orde Belastingadviseurs (NOB) heeft gereageerd op de internet consultatie. De reactie bevat onder andere de volgende inhoudelijke punten:
1. De NOB verzoekt om nader toe te lichten hoe de voorgestelde uitbreiding bijdraagt aan het achterliggende doel van de publicatieverplichting.
2. Ook vindt de NOB het uitbreidingsvoorstel verwarrend en onduidelijk t.a.v. de termen die worden gebruikt.
3. Tot slot pleit de NOB voor een mogelijkheid tot opt-out voor een kleine groep ANBI’s die problemen zou kunnen ondervinden met digitale gegevensuitwisseling.
Vragen?
Vanzelfsprekend helpen wij u graag met al uw vragen. Neem gerust contact met ons op via uw relatiebeheerder of telefonisch via 040-2 504 504.