Compensatieregeling getroffen sectoren

27 maart 2020 - Ralph Rijnders

Naar aanleiding van de recente uitbraak van het Coronavirus (COVID-19) heeft de regering een aantal zware maatregelen opgelegd, zoals de verplichte sluiting van horeca en culturele instellingen. Als gevolg daarvan zijn ook andere sectoren zwaar getroffen door de gevolgen van de Coronacrisis.

In deze bijdrage gaan we nader in op de speciale tegemoetkoming, genaamd “Compensatieregeling getroffen sectoren”. Deze regeling is door de regering in het leven geroepen voor de sectoren die door de Coronacrisis het zwaarst zijn getroffen, om zodoende deze ondernemers en instellingen door huidige periode heen te helpen.

De regeling

De compensatieregeling is een tegemoetkoming in de vorm van een gift voor ondernemers die direct zijn getroffen door overheidsmaatregelen ter bestrijding van de coronacrisis en die hun omzet daardoor geheel of grotendeels zien verdwijnen. Bedrijven ontvangen een eenmalige tegemoetkoming van EUR 4.000 om met name hun vaste lasten te kunnen betalen.

Deze sectoren zien hun inkomsten grotendeels teruglopen, terwijl de vaste lasten intussen gewoon doorlopen en de betreffende uitgaven in veel gevallen al zijn gedaan. Deze inkomsten kunnen bovendien moeilijk worden ingehaald wanneer de COVID-19-uitbraak achter de rug is.

Voor wie?

De overheid heeft een lijst gepubliceerd van sectoren die in aanmerking komen voor deze compensatieregeling. De sectoren die in aanmerking komen zijn:

  • eet- en drinkgelegenheden;
  • bioscopen;
  • haar- en schoonheidsverzorging;
  • reisbemiddeling en reisorganisaties;
  • rijschoolhouders;
  • sauna’s;
  • solaria;
  • zwembaden;
  • fitnesscentra;
  • sportclubs en sportevenementen;
  • musea;
  • circus
  • theaters/schouwburgen;
  • muziekscholen

Voorwaarden en aanvraagprocedure

Aanvragen kunnen door ondernemers worden ingediend van vrijdag 27 maart 2020 tot en met vrijdag 26 juni 2020 via het RVO-portaal (http://rvo.nl/tegemoetkomingcorona). De onderneming dient haar hoofdactiviteit binnen een van bovengenoemde sectoren uit te voeren. Dit moet blijken uit de inschrijving in het handelsregister, waarbij de peildatum 15 maart 2020 wordt aangehouden. Daarnaast dient de onderneming in Nederland te zijn gevestigd en dient het een fysieke inrichting buiten het eigen huis te betreffen.

De aanvraag voorbereiden

Het is enkel mogelijk de aanvraag via het bovengenoemde online loket in te dienen. Voor uw aanvraag heeft u nodig:

  • DigiD of E-herkenning niveau 1 (of hoger);
  • het KVK-nummer van uw onderneming;
  • de SBI-code van de hoofdactiviteit van uw onderneming;
  • het bankrekeningnummer van uw onderneming;
  • het correspondentie- en bezoekadres van uw onderneming;
  • uw contactgegevens: naam, telefoonnummer, e-mailadres.

Tot slot

Indien u meer informatie wenst over deze regeling, de overige noodmaatregelen of overige aandachtspunten met betrekking tot de Coronacrisis, neem dan contact met ons op via uw contactpersoon binnen Govers, de contactknop of telefonisch via 040 – 2 504 504.

 

Let op: Bovenstaand nieuwsbericht bevat de op het moment van publiceren meest recente informatie. Wij doen ons best de informatie zo actueel mogelijk te houden. Desondanks kunnen er aan bovenstaand nieuwsbericht geen rechten worden ontleend. Wenst u hulp of advies op basis van de meest actuele informatie, neem dan contact met ons op.

< Terug naar overzicht



Ralph

Ralph Rijnders

Non-profit, Familiebedrijven, Onderwijs

Stel uw vraag U ontvangt binnen 24u antwoord