Last year's Tax Plan introduced an expansion and simplification of the targeted exemption for public transport season tickets in the work-related costs scheme (WKR). If a public transport season ticket is also used for business purposes, the employer can offer the public transport season ticket with a targeted exemption. The degree of private use of the season ticket has thus become irrelevant. Thus, a very practical and welcome adjustment.
Deze verruiming en versimpeling zorgde echter in de praktijk voor veel onduidelijkheid met betrekking tot aanverwante producten, zoals een dal-urenkaart en een saldokaart van de werkgever.
In het Belastingplan 2025 wordt uitgelegd dat de versimpeling ruim mag worden gelezen en dat aanverwante producten ook onder de verruiming vallen. Daarnaast geldt de eerdere verruiming ook voor niet-Nederlandse OV-abonnementen.
Onder de gerichte vrijstelling voor OV-abonnementen valt ook een mobiliteitskaart of een mobiliteitsapp die een inhoudingsplichtige aan een werknemer aanbiedt om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Voor toepassing van de gerichte vrijstelling is wel verreist dat de inhoudingsplichtige de kosten in rekening krijgt gebracht, of de kosten voorafgaand door de inhoudingsplichtige worden betaald, bijvoorbeeld door een bedrag aan saldo op een dergelijk reisproduct te laden. Daarnaast dient er in enige mate zakelijk gebruik te worden gemaakt van het OV-product.
Gevolgen voor de praktijk
Aangezien nu meer alternatieven buiten enkel het klassieke OV-kaartabonnement met zekerheid onder de definitie van OV-abonnement vallen zoals bedoeld in de WKR, kunt u eenvoudiger en met meer mogelijkheden uw werknemers gebruik laten maken van het OV zonder te worden geconfronteerd met een ingewikkelde administratieve en fiscale last.
In conclusion
Do you have questions about the changes, or are you curious about the possibilities in your specific situation. Please feel free to contact us via the contact form below or with your own Govers contact person.