Als gevolg van de groeiende populariteit van e-commerce, worden steeds meer goederen vanuit buiten de EU gekocht. Zodra deze goederen de EU binnenkomen, zijn invoerrechten verschuldigd. Het kan voorkomen dat deze goederen worden geretourneerd, of mogelijk voldoen de goederen niet aan de verwachtingen die u bij het product had. Bestaan er in dat geval mogelijkheden om de betaalde invoerrechten terug te vragen?
Invoerrechten algemeen
Bij invoer van goederen binnen de EU worden in beginsel invoerrechten verschuldigd. Deze invoerrechten zijn in principe definitief en kunnen dus niet worden teruggevraagd (in tegenstelling tot invoer-btw, die onder voorwaarden wel teruggevraagd kan worden). Dit betekent dat deze invoerrechten een kostenpost vormen. Het Europese regime kent echter ook een vrijstelling voor goederen met een ‘te verwaarlozen waarde’. Dit betreft goederen met een douanewaarde van niet meer dan € 150. Deze vrijstelling gaat in de toekomst wellicht verdwijnen waardoor het extra van belang is om de bepalingen rondom het terugvorderen van invoerrechten uit te lichten.
Teruggaaf invoerrechten
Er bestaan een drietal uitzonderingen waarin teruggaaf van invoerrechten toch mogelijk is.
In een notendop kunnen de volgende situaties, onder voorwaarden, leiden tot een terugbetaling van invoerrechten:
1. Gebrekkige goederen: Goederen die gebreken vertonen – zoals beschadigingen op het moment invoer – komen mogelijk in aanmerking voor teruggaaf. De importeur moet kunnen bewijzen dat deze beschadigingen zijn ontstaan vóór de invoer van de goederen. De gebreken mogen dus niet zijn ontstaan na de invoer van de goederen. De aanvraag voor teruggaaf moet binnen één jaar na de invoer worden ingediend.
2. Non-conforme goederen: Goederen die niet voldoen aan de specificaties van het (koop)contract kunnen ook recht geven op teruggaaf. De aanvraag voor teruggaaf moet binnen één jaar na de invoer worden ingediend.
3. Retourzendingen bij Overeenkomsten op Afstand: Dit betreft goederen die via e-commerce zijn verkocht en om diverse redenen door de consument worden geretourneerd. De aanvraag tot terugbetaling moet binnen 90 dagen worden ingediend. Ook moet er aangetoond worden wanneer de goederen de EU zijn binnengetreden en vervolgens ook wanneer ze de EU weer hebben (of gaan) verlaten. Daarnaast kan er door de tussenkomst van een distributeur discussie ontstaan over de vraag of sprake is van een verkoop op afstand.
Tot slot
Betaalde invoerrechten bij de invoer van goederen in de EU vormen voor uw bedrijf in beginsel een kostenpost. In dit artikel hebben wij verschillende mogelijkheden beschreven om de betaalde invoerrechten terug te vragen. Hierbij spelen steeds de specifieke omstandigheden een belangrijke rol en dient dus kritisch getoetst te worden of aan alle voorwaarden voor teruggaaf wordt voldaan.
Heeft u als ondernemer vragen over de teruggaaf van invoerrechten? Neemt u dan gerust contact met ons op via uw relatiebeheerder, per mail via btw@govers.nl, of telefonisch via 040 – 2 504 504. Uiteraard kunt u ook bij ons terecht met al uw andere fiscale vragen.