Voor veel ondernemers verandert er nogal wat op het gebied van e-commerce en btw. Per 1 juli 2021 zijn er wijzigingen omtrent de btw-verschuldigdheid ter zake van goederenleveringen. Met name bij leveringen aan particulieren en niet-ondernemers (B2C: business to consumer) die woonachtig of gevestigd zijn in andere EU-lidstaten (afstandsverkopen). Ook zijn er wijzigingen op het gebied van de invoer van dergelijke goederen en van de btw-aangiften in dit kader.
Wij zetten de belangrijkste wijzigingen op een rij.
Wijziging 1: btw-gevolgen afstandsverkopen
Afstandsverkopen zijn goederenleveringen aan particulieren of niet-belastingplichtige rechtspersonen in een andere EU-lidstaat. Hierbij is bovendien het vervoer door of voor rekening van de verkopende ondernemer geregeld. Omdat het land van vertrek van de goederen heffingsbevoegd is, wordt nu in beginsel het btw-tarief van het land van de verkoper toegepast, totdat een bepaalde omzetgrens per bestemmingsland wordt overschreden. Voor elke EU-lidstaat geldt een afzonderlijke drempelwaarde. Voor Duitsland is deze grens € 100.000 en voor België € 35.000. Boven dat bedrag wordt het btw-tarief van het bestemmingsland toegepast. De verkoper moet zich in het andere land registreren om de btw te voldoen.
Per 1 juli vervallen de drempelbedragen per lidstaat. Deze worden vervangen door één drempel van € 10.000. Dit geldt voor alle gezamenlijke (B2C) omzet van afstandsverkopen binnen de EU en elektronische (B2C) dienstverlening binnen de EU. Boven deze grens moet btw in rekening worden gebracht in het land van de afnemer (bestemmingslandbeginsel). Dit betekent dat een verkoper al snel buitenlandse btw verschuldigd is.
Per 1 juli wordt ook de vervoerseis aangescherpt. Heeft de verkoper enige directe of indirecte betrokkenheid bij de levering of verzending? Dan is er sprake van afstandsverkoop. Nu dient de verkoper nog actief betrokken te zijn bij de levering. Er zal dus sneller sprake zijn van afstandsverkopen.
Wijziging 2: OSS-aangifte
Ondernemers zijn veel vaker buitenlandse btw verschuldigd, vanwege de lage drempel voor de totale EU-omzet en de aangescherpte vervoerseis. Als tegemoetkoming wordt de huidige mini one stop shop (MOSS) uitgebreid tot OSS. Ondernemers kunnen in deze aangifte alle buitenlandse btw afdragen in het kader van elektronische dienstverlening aan consumenten in andere lidstaten. Per 1 juli kunnen ondernemers ook de buitenlandse btw die zij verschuldigd zijn door de gewijzigde afstandsverkopenregeling verwerken in deze vereenvoudigde aangifte. De verkoper hoeft zich dus niet direct in iedere lidstaat te registreren.
Wijziging 3: invoer van goederen en IOSS
In het kader van e-commerce en afstandsverkopen worden regelmatig goederen ingevoerd. Denk aan de vele Chinese pakketjes die via AliExpress bij de Europese consument terechtkomen. Per 1 juli vervalt de btw-invoervrijstelling voor zendingen tot € 22. Daarnaast wordt een invoerverbod ingevoerd voor goederen tot € 150 in het kader van afstandsverkopen. Deze goederen kunnen alleen nog in het vrije verkeer worden gebracht in de lidstaat van de bestemming. Deze invoerbeperking geldt niet als de invoerregeling wordt toegepast, de genoemde invoer one stop shop (IOSS). De IOSS is een vrijwillige regeling die dient als tegemoetkoming voor ondernemers. In deze vereenvoudigde aangifte kan btw op de invoerleveringen in alle lidstaten verwerkt worden.
Let op! Kiest u voor éénloketregelingen (IOSS & OSS), dan moet u alle kwalificerende handelingen in de speciale aangiftes verwerken. De regelingen zijn ‘alles of niets’. In de vereenvoudigde aangiftes kunt u geen btw terugvragen. Afhankelijk van uw supply chain kan het handig zijn om bepaalde btw-registraties aan te houden voor dit doel. Retourzendingen kunt u wel in de aangiftes verwerken. De keuze voor deze vrijwillige regelingen heeft ook invloed op uw factureringsplicht.
Zowel de IOSS als de OSS zijn in principe gratis. Bij Mijn Belastdienst Zakelijk kunt u zich hiervoor aanmelden. Hiervoor is e-herkenning vereist, wat gepaard gaat met kosten. Laat u de aanvraag en aangiftes door Govers verzorgen, dan is er geen e-herkenning vereist. U dient ons wel te machtigen via een speciaal formulier. Aanmelden is nu al mogelijk, en het is raadzaam om dit snel te doen. De Belastingdienst zit vanwege de implementatie van de nieuwe regelingen namelijk op een noodspoor en heeft tijd nodig voor de verwerking.
Wijziging 4: platformfictie
Bedrijven als Amazon, AliExpress, eBay en bol.com zijn niet weg te denken in het online straatbeeld. Deze e-commerceplatforms krijgen door de wijzigingen een centrale rol in de btw-heffing. Voor Nederlandse ondernemers heeft de platformfictie niet snel gevolgen, tenzij goederen van buiten de EU aan consumenten worden geleverd via zo’n e-commerce platform. Als dit bij
u speelt, is het belangrijk om u te laten adviseren. U kunt hiervoor terecht bij onze btw-specialisten.
Belangrijk: wacht niet te lang en anticipeer op de wijzigingen
Bovengenoemde wijzigingen kunnen uw bedrijfssystemen en -processen sterk beïnvloeden. Wacht daarom niet te lang met het (laten) controleren en aanpassen van uw software en andere systemen.
Dit is een artikel uit Govers Signaal editie mei 2021. Benieuwd naar andere artikelen uit dit Govers Signaal, klik dan hier.