Als ondernemer heeft u jaarlijks een jaarrekening nodig, zowel voor uzelf als voor andere belanghebbenden, zoals de bank, investeerders en de Belastingdienst. In de jaarrekening blikt u terug op het recente verleden. Wat waren belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen? En hoe heeft uw onderneming daarop gereageerd?
De basis voor een mooie toekomst
Informatie over het verleden is belangrijk, maar waarschijnlijk bent u als ondernemer meer bezig met het heden en de toekomst, met de kansen en uitdagingen die voor u liggen. Hoe kunnen uw ambities worden gerealiseerd? Over deze vraagstukken sparren wij graag proactief met u. Wij denken oplossingsgericht en bieden ondersteuning waar nodig.
Deponeringsplicht
Deponerings-plicht
Wij voorzien de jaarrekening van een samenstellingsverklaring en zorgen voor de deponering bij de Kamer van Koophandel. Om aan deze deponeringsplicht te voldoen, kunnen wij uw jaarrekening aanleveren via SBR (Standard Business Reporting). Wij ontzorgen u op dit gebied, zodat u zich kunt richten op waar u goed in bent: ondernemen.
Algemene Vergadering van Aandeelhouders
De notulen van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) mogen in dit proces niet ontbreken. De aandeelhouders van uw BV zijn namelijk verplicht om minimaal één keer per jaar te vergaderen. Bij Govers ondersteunen we u hierbij. Bij het aanbieden van de definitieve jaarrekening krijgt u van ons voorbeeldnotulen, zodat u een leidraad hebt voor de inhoud van uw AVA.
In de notulen van uw AVA legt u vast wat er is besproken en besloten, waaronder:
- het besluit tot vaststelling en goedkeuring van de jaarrekening,
- het besluit over de vaststelling en bestemming van het resultaat,
- het besluit tot decharge van het bestuur,
- het besluit tot wijziging van de bezoldiging van de bestuurder.
Opstellen van
de jaarrekening
Wij kunnen u ondersteunen bij het opstellen van uw inrichtingsjaarrekening (middelgrote en grote jaarrekeningen) inclusief deponeringsrapportage. De opgestelde jaarrekening en deponeringsrapportage wordt vervolgens gecontroleerd door de controlerend accountant van Govers.
Het opstellen van uw jaarrekening doen wij met een toegewijd team, waardoor de jaarrekening voldoet aan de vereisten verslaggevingsrichtlijnen. Het middelgrote deponeringsrapport betreft de SBR (Standard Business Reporting) rapportage. Voor middelgrote ondernemingen is het verplicht om via SBR te deponeren bij de KvK. Daarnaast kan deze eenduidige wijze van rapportering ook worden gebruikt ter aanlevering van de jaarcijfers aan bijvoorbeeld de bank. Standard Business Reporting is nog niet van toepassing op grote ondernemingen, dit zal vanaf boekjaar 2025 gaan gelden. Door het opstellen van uw jaarrekening uit te besteden aan ons opstelteam houdt u en uw finance team voldoende tijd en ruimte over om te focussen op de business.