HARR® analyse methode

Govers heeft een unieke methode om de prestaties van ondernemingen te beoordelen aan de hand van hun cijfers. Dat gaat in het kort als volgt.

1
Toegevoegde waarde
2
Analysemodel
3
Organisatieresultaten
4
Percentages

De analyse begint met het bepalen van de waarde creatie in het jaar, ofwel de toegevoegde waarde die is gerealiseerd. 

Als we het kort samenvatten dan is de kracht van het
HARR analysemodel als volgt te typeren:

  • Hoewel de analyse zelf eenvoudig is (en intuïtief goed te begrijpen is), kan er een breed scala van bedrijfskundige inzichten aan gekoppeld worden.
  • Het stelt de toegevoegde waarde in de onderneming centraal, het sluit conceptueel dan ook goed aan op bijvoorbeeldhet waardeketenmodel van Porter.
  • Het brengt de focus op (verbetering van) de productiviteit van de onderneming, waarbij vooral de arbeidsproductiviteit (via de vraag: hoe vaak verdient het personeel haar eigen kosten terug) aandacht krijgt.
  • Het geeft een relevant inzicht in de onderlinge verhouding van kostensoorten.
  • Het sluit aan op de uitgangspunten van de gangbare financiële benchmarks (die zich vooral richten op productiviteit en werkkapitaal).
  • Het bevordert een strategische heroriëntatie, op een moment vóórdat teruglopende resultaten of een teruglopende liquiditeit dat noodzakelijk maakt .
  • Het maakt het mogelijk om verbanden te leggen tussen de financieel georiënteerde jaarrekening en de operationele praktijk en ambities van ondernemingen.

Op de achterkant van een bierviltje …

De HARR analyse kan in beginsel op de spreekwoordelijke achterkant van een bierviltje beschreven worden. Om dit te benadrukken hebben we de essentie op setjes van acht bierviltjes afgedrukt.

Benieuwd? Mail je naam en adres naar Paul Mencke via mencke@govers.nl of HARR@govers.nl en we sturen je graag een set van deze bierviltjes.

Het HARR(r)-model simpel uitgelegd

Vraag gratis onze viltjes aan


IK WIL DE VILTJES

Blog

'Kennis is pas nuttig als je hem deelt'
Meer artikelen